8 Cara Paling Mudah Untuk Membuang Bintik Hitam, Mengecilkan Pori Pada Wajah Dan Melicinkan Kulit Muka

Blackheads(Bintik hitam), pada dasarnya adalah jerawat yang terbuka, dapat muncul pada seluruh bagian tubuh dan sangat sulit diatasi. Jika Anda mencari cara untuk menghilangkan bintik hitam, cubalah beberapa cara berikut ini untuk membersihkan kulit Anda dan menghentikan terbentuknya bintik hitam yang mengganggu itu. Dengan beberapa penyesuaian sederhana terhadap perawatan kulit Anda, Anda bisa mendapatkan kulit bersih seperti yang Anda inginkan dan pantas Anda miliki.

1.Jangan mencungkil atau memecahkan bintik hitamAnda.

Menggunakan tangan untuk mengeluarkan bintik hitam hanya akan menambah kotoran dan bakteria di wajah anda, jadi kulit anda akan lebih teruk. Walaupun sukar, elakkan daripada menyentuh kulit anda dan memecahkan atau memecahkan komedo anda dengan kekerasan.

2. Jangan gunakan alat penghilang bintik hitam milik Anda sendiri.

Banyak kedai sekarang menawarkan alat rawatan wajah untuk kegunaan di rumah. Tetapi alat ini sering penuh bakteria dan boleh menyakiti kulit anda. Biarkan alat ini digunakan oleh pengamal kecantikan profesional, dan gunakan pembersih muka dan scrub wajah di rumah.

3. Hindari penggunaan eksfolian (scrub wajah) yang terlalu kuat.

Sekiranya kulit anda sensitif, menggunakan skrub yang kuat hanya akan menjadikan kulit anda mengelupas dan kulit kepala anda menjadi semakin teruk. Jika anda merasa sakit selepas menggunakan skrub tertentu, hentikan menggunakannya dan ganti dengan skrub yang lebih lembut. Cuba gunakan oat, kerana oat adalah skrub yang paling lembut jika anda mempunyai masalah dengan gosok yang lebih kasar.

4.Bersihkan wajah Anda dua kali sehari.

Loading...

Penyebab bintik hitam adalah kulit kotor, jadi pastikan kulit anda bersih dengan membasuh dua kali sehari pada waktu pagi dan petang. Sentiasa pastikan untuk membersihkan semua solek anda sebelum mencuci muka anda (jika anda menggunakan solek). Selepas mencuci muka anda, gunakan pelembap wajah lembut supaya tidak mengeluarkan terlalu banyak minyak yang boleh menyebabkan bintik hitam.

5.Cuci sarung bantal Anda.

Sarung bantal anda menyimpan sel kulit mati dan minyak yang berlebihan dari wajah anda semasa anda tidur pada waktu malam. Basuh sekurang-kurangnya seminggu sekali untuk mengeluarkan longgokan kotoran dari kain supaya wajah anda akan hilang dari bintik hitam.

6. Jangan menyentuh wajah Anda.

walaupun anda tidak memicit bintik hitam anda, menyentuh wajah akan memindahkan bakteria dari tangan ke kulit wajah anda. Tangan adalah bahagian paling kotor dari seluruh tubuh anda, dan sering menjadi punca banyak bintik hitam. Elakkan meletakkan tangan anda di muka anda atau menyentuh wajah anda terlalu kerap.

7.Cuba masker putih telur.

Putih telur boleh membantu mengecilkan liang dan menghilangkan kotoran kotoran supaya kulit anda kembali licin dan bersih. Asingkan kuning telur dan putih telur dari dua telur, dan sapukan putih telur nipis ke muka anda, Tunggu selama 2 minit untuk kering, kemudian masukkan selebihnya sebagai lapisan kedua. Biarkan ia kering selama 10-15 minit, atau sehingga masker anda menjadi lembut hingga sentuhan dan kulit anda terasa ketat. Gunakan air suam untuk membersihkan wajah anda dari selebihnya putih telur.

8.Cuba campuran lemon dan garam.

Manfaat lemon yang membersihkan bersama dengan garam yang dapat menghilangkan kekotoran membantu menghilangkan semua kotoran yang ada di dalam liang-liang anda. Campurkan jus lemon dengan satu sudu yogurt, satu sudu garam dan sedikit madu. Gunakan ini untuk membersihkan kawasan muka yang sering terdedah kepada bintik hitam selama 2 – 3 minit, dan basuh dengan air suam.

Selamat mencoba dan semoga artikel ini bermanfaat

Sumber PelikDunia

Loading...
Shares